Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P4 wszystkich 12 pięcioczłonowych Impulsów produkcji Newagu. Obecnie można je spotkać na linii R7 z Warszawy do Dęblina, natomiast po dostawie w 2015 roku obsługiwały linię skierniewicką.
W roku 2015 do parku taborowego Kolei Mazowieckich dołączyło wszystkich
12 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls (typ 45WE) produkcji Newagu, które zostały zamówione zaledwie rok wcześniej. Warto w kontekście tego kontraktu przywołać dwa fakty. Po pierwsze, został on zrealizowany w trakcie wojny cenowej pomiędzy producentem z Nowego Sącza a Pesą Bydgoszcz, co wyjaśnia wyjątkowo krótki termin realizacji dostawy, wówczas będący na polskim rynku taborowym niemalże standardem, a w dzisiejszych realiach trudny do wyobrażenia. Po drugie,
jeden z pojazdów wyprodukowanych dla KM, a dokładnie 45WE-010, podczas jazd testowych osiągnął na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 226 km/h. Jest to do dziś niepobity rekord prędkości zespołu trakcyjnego polskiej produkcji.
Pięcioczłonowe Impulsy, będące do dziś jedynymi jednostkami elektrycznymi produkcji Newagu w parku taborowym KM, obsługiwały początkowo pociągi na trasie Warszawa – Grodzisk Mazowiecki – Skierniewice.
Obecnie można spotkać je na linii R7, łączącej stolicę z Dęblinem. Samorządowy przewoźnik wiele razy zachwalał ich wysoką niezawodność oraz dużą łatwość w prowadzeniu przez maszynistów. Były to także pierwsze pięcioczłonowe zespoły trakcyjne KM. Po kilku latach od ostatniej naprawy okresowej P4 przyszedł czas na kolejną, dlatego w najbliższym czasie możemy spodziewać się ich czasowego wyłączenia z eksploatacji części pojazdów na czas realizacji zadania, który będzie dość długi.
Ogłoszenie o zamówieniu pojawiło się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 3 grudnia. Jak czytamy w opisie zamówienia, jego przedmiotem – oprócz wykonania zadań typowych dla naprawy rewizyjnej – będzie również wykonanie prac dodatkowych (wymiana modułów łączności z 3G na 5G oraz nowe poduszki pneumatyczne) i “uzupełnienie braków”, przy czym w dokumentacji przetargowej możemy przeczytać, że mogą one dotyczyć zespołów, podzespołów i części, których brak zostałby wykazany w protokole zdawczo-odbiorczym. Szacowany okres obowiązywania zamówienia określono na 33 miesiące (lata 2026-2028), przy czym każdy pojazd będzie musiał zostać przekazany zamawiającemu z powrotem w ciągu 66 dni kalendarzowych od dnia oddania wykonawcy.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu możliwe będzie uzyskanie do 80% punktów. Zamawiający przewidział ponadto dwa kryteria pozacenowe (każde o 10-procentowej wadze) w postaci okresu udzielonej gwarancji oraz terminu wykonania zadania. Maksymalną punktację w zakresie kryteriów pozacenowych będzie można uzyskać w przypadku zaoferowania co najmniej 25-miesięcznego okresu gwarancji (minimalny okres wynosi 18 miesięcy) i zadeklarowania zakończenia naprawy rewizyjnej w ciągu 55 dni (lub mniej) od jego przekazania przez zamawiającego. Oferty będzie można składać do dnia 12 stycznia 2026 roku do godziny 11:30. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później.